Aktuality

ZPĚT NA VÝPIS
29.11.2016

Příjemně strávené svátky

Mikulášskou nadílkou a ochutnáváním při pečení cukroví to začíná, svátečním hodováním vrcholí a silvestrovskou oslavou končí – zkrátka, blíží se období, ve kterém jídlo hraje jednu z hlavních rolí. Možná si každý rok říkáte, že si letos jídla užijete dosyta, ale s rozumem. A možná si pak každý rok přejedeni na gauči říkáte „příště už určitě“. Příjemně strávené svátky přitom nejsou taková věda. Jak na ně?

Vyvarujte se chyb
Nejdříve si řekněme, čemu se raději vyhnout a jaké signály k vám často tělo vysílá, když potřebuje vaše zažívání podpořit.

  1. Čím více si budete jídlo, které je o svátcích všude kolem, zakazovat, tím více budete ve stresu. Asi už tušíte, co se pak stane. Ano, zajíte ho. S předsevzetím typu „od zítra se budu opravdu krotit“. Ale jaká je pravděpodobnost, že toto předsevzetí o svátcích dodržíte?! Vánoční tradice přináší na stůl spoustu dobrot, které přes rok nevaříte. Nezakazujte si je, užijte si je. Jen nezapomeňte, že i na Vánoce by součástí vašeho jídelníčku mělo být ovoce a zelenina.  Čas si udělejte také na pohyb, alespoň v podobě procházky.
  2. Ke sváteční pohodě patří v řadě domácností káva. Snažte se ji však nikdy nepít hned ráno na lačno (natož v kombinaci s cigaretou), pro vaše trávení může jít o velkou a zbytečnou zátěž.
  3. Práci zažívání přiděláváte také nedostatečným zapíjením léků a jejich užíváním v nevhodnou dobu. Pokud se mají léky užívat před jídlem, držte se toho a neberte si je až po něm. Naopak léky doporučené po jídle nekonzumujte před tím, než začnete jíst.


Osvojte si užitečné návyky

  1. Po většinu roku svádíme boj s nedostatkem času. Využijte vánoční svátky k tomu, abyste se naučili, že jíst lze pravidelně a beze spěchu. Poseďte s rodinou a přáteli a jezte dlouho a v klidu. Jídlo se naučte vychutnávat pomalu a s pocitem, že tělu dáváte jen to nejlepší. Kromě jídla si užijte také vánoční atmosféru, k níž přispěje například aromalampa s vonnými oleji nebo doma vyrobené voňavé kulaté ozdoby. Postačí vám tvarované kusy pěnové hmoty, které za pomoci bílého lepidla obalíte různými bylinkami, plody a kůrou. Vybírat je můžete podle barev i vůně, která je vám milá.
  2. Kromě pokrmů, které připravujete v posledních letech, zapátrejte po receptech babiček, jež často využívaly více ovoce a zeleniny. Už jen „obyčejná“ rozpečená jablka se skořicí, medem a ořechy představují v návalu cukroví svěží změnu a krásně vám provoní celý byt. Vyzkoušejte i pokrmy z dnes už méně konzumovaných, přesto velmi zdravých a chutných druhů masa (například králičího).
  3. „Jídlo obohaťte o koření, které přispívá k lepšímu trávení, jde například o kmín, bazalku, oregano, fenykl, anýz, kurkumu či zázvor,“ radí Jana Ranušová, odbornice na přírodní léčbu. Vyzkoušet můžete také zahřívací čaje, v nichž by neměla chybět skořice, kardamon, hřebíček, ale třeba také chilli.


Hořké byliny ve službách vašeho zažívání „Hořké byliny obsahují hořčiny, které celkově zlepšují trávení. Dráždí chuťové receptory na jazyku a tím reflexně vyvolávají vylučování slin. Při styku se sliznicí žaludku přispívají k produkci žaludečních šťáv potřebných pro zdravé trávení,“ vysvětluje Jana Ranušová, odbornice na přírodní léčbu. „Mezi byliny obsahující tzv. čisté hořčiny patří například hořec a vachta trojlistá. V jiných bylinkách, k nimž patří i fenykl, jsou hořčiny vázány na vonné látky (silice),“ upřesňuje Jana Ranušová.

Mezi tradiční byliny přispívající k lepšímu trávení patří pampeliška, hořec, fenykl a zázvor. Příznivý vliv na játra a tvorbu a vylučování žluče má kurkuma, jejíž obliba v posledních letech narůstá. Mezi méně známé bylinky patří:

VACHTA TROJLISTÁ, která zlepšuje sekreci trávicích šťáv, příznivě ovlivňuje střevní peristaltiku a činnost jater a žlučníku.

ARTYČOK: Jako zelenina byly jeho květy oblíbeny u bohatých lidí ve starém Řecku. Je zdrojem kyseliny listové a draslíku a obsahuje řadu dalších vitamínů a minerálů. Má mimo jiné příznivý vliv na játra. Pro přípravu čajů se využívají listy a kořen.

KARDAMON: Tento příbuzný zázvoru pochází z Indie a jeho kořeněná lehce nasládlá chuť je součástí kari koření. Výborný je i do čokolády, perníků, likérů, ale i pro dochucení mletého masa a pikantních omáček. Přispívá ke snížení tzv. pálení žáhy a Jana Ranušová ho doporučuje přidat do kávy nebo čaje například po bujarejším večírku.

TIP PRO PŘÍJEMNĚ STRÁVENÉ VÁNOCE

Desítku tělu prospěšných hořkých bylin zjemněných  sirupem a doplněných blahodárně působícimi aromatickými bylinami obsahuje novinka Floradix Gallexier®.  Jde o tekutý doplněk stravy, který je ideální jako aperitiv nebo digestiv. Díky pampelišce, artyčoku, fenyklu, kurkumě, zázvoru, kardamonu, vachtě trojlisté a dalším bylinám přispívá k intenzivnější produkci tělu vlastních trávicích šťáv, a tak podporuje lepší trávení i v případě těžkých a tučných jídel. Přispívá i ke zmírnění pocitu plnosti a nadýmání. Neobsahuje konzervanty, laktózu, barviva, lepek ani alkohol.

Doporučená cena doplňku stravy Floradix Gallexier® je 319 Kč za balení 250 ml. K dostání je v síti lékáren.